Woensdag 8 september is NS gestart met het testen van zes treinen per uur op het traject Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol/Amsterdam. Nu rijden op dit traject vier treinen per uur. De nieuwe, uitgebreidere dienstregeling moet in december ingaan en zorgt voor een nog betere verbinding tussen Nijmegen, Arnhem, Utrecht en Amsterdam/Schiphol. Mede dankzij intensief overleg door de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen blijft de rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS voor twee treinen per uur gehandhaafd. En we doen nog veel meer om de spoorverbinding in en met onze regio te verbeteren.
Zo pleiten we al lange tijd bij het Rijk voor een snellere, betrouwbaardere en frequentere treinverbinding tussen Randstad, Arnhem en metropoolregio Rhein-Ruhr. We hebben hierover bijvoorbeeld een brief opgesteld aan de informateur Tjeenk Willink van het nieuwe kabinet in april 2021, samen met andere metropoolregio’s (Amsterdam), provincies (Utrecht en Gelderland), Regio Foodvalley, Euregio Rijn-Waal, NS en reizigersvereniging Rover. Als coalitie roepen we op tot investeringen om onder andere de capaciteit op het spoor en de maximale snelheid te verhogen. Lees meer over deze brief voor een snellere, betrouwbaardere en frequentere treinverbinding.
Grote economische betekenis
Daarnaast voerden we onderzoek uit waaruit bleek dat de ICE-spoorverbinding Amsterdam-Arnhem-Frankfurt een grote economische betekenis én potentie heeft voor de regio Arnhem-Nijmegen. Meer en snellere ICE’s via Arnhem bieden bijvoorbeeld enorme kansen in het internationaal vermarkten van product- en procesinnovaties, en het aangaan van bedrijfs- en kennisallianties, zo blijkt uit het onderzoek. Lees meer over het onderzoek naar de betekenis en potentie van de ICE voor onze regio.