De regio Arnhem-Nijmegen wordt veel beter bereikbaar door het doortrekken van de A15 en de verbreding van de A12. Door deze cruciale verbinding en verbreding kan het autoverkeer beter doorstromen. In de regio moeten tot 2040 zo’n 60.000 woningen gebouwd worden, daarvoor is een goede bereikbaarheid van de regio een voorwaarde. Dat is de reactie van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen op de uitspraak van de Raad van State deze ochtend.
Een opsteker voor de regio Arnhem-Nijmegen
‘De uitspraak van de Raad van State is een opsteker voor de regio Arnhem-Nijmegen’, aldus Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. ‘Met de verbreding van de A12 en het doortrekken van de A15 tussen Bemmel en de A12 kunnen we de 60.000 woningen in de regio bouwen, zoals in de Woondeal is afgesproken. Extra woningen leiden immers tot meer verkeer, terwijl de filedruk nu al hoger is dan ooit. We gaan nu snel met de minister, de provincie en Rijkswaterstaat in gesprek over hoe dit zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden.’
Vaart maken met de aanleg
Nermina Kundić, wethouder duurzame mobiliteit in Arnhem en bestuurlijk opdrachtgever mobiliteit van de Groene Metropoolregio: ‘Het is belangrijk dat de A15 en verbreding van de A12 zo snel mogelijk gerealiseerd worden. We moeten vaart maken. Nu al is het zo dat er maar íets hoeft te gebeuren op de snelwegen hier in de regio en het verkeer loopt helemaal vast. De A12 van de grens naar Arnhem staat op nummer 1 van de file top 10 in de ochtendspits. Door deze maatregelen blijft de regio goed bereikbaar. Dat is goed nieuws voor de inwoners, voor de bedrijven en voor het milieu.’
Kaart toekomstig verkeersbeeld met doortrekking A15 en verbreding A12
Gevolgen met doortrekking A15 en verbreding A12
Het wegennet rondom Arnhem is zwaar belast. Op alle wegen rondom Arnhem (A12, A50 en de N325/Pleyroute) staat bijna elke spits file. Er ontbreekt een schakel aan de oostkant van de regio in het rijkswegennet. Hierdoor is de Pleyroute een verbindende schakel geworden tussen de A15 en de A12 (en de regio’s Achterhoek/De Liemers en Nijmegen), terwijl deze weg daar niet op in is gericht. Door de files op het hoofdwegennet maakt veel doorgaand verkeer gebruik van het onderliggende wegennet. Dat leidt tot grote bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen op o.a. het Arnhemse en Liemerse wegennet. Bij een ongeval op één van de genoemde wegen, staat door het ontbreken van een extra schakel aan de oostkant van de stad de hele regio vast. Dit is niet houdbaar, zeker niet bij verdere verstedelijking in en rond de stad. Daarvoor is een robuust verkeerssysteem nodig dat het verkeer om de stad heen kan leiden, niet dat het verkeer dwingt om juist door de stad te rijden.