Hilmer Thijs is directeur van de Innovatiefabriek Arnhem; een innovatieplatform dat innovatie, wetenschap en technologie een podium geeft en zo het innovatie ecosysteem van de regio Arnhem-Nijmegen stimuleert. Ze organiseren meet-ups en festivals over innovatie-gerelateerde onderwerpen en houden jaarlijks de prestigieuze verkiezing voor ‘Innovatiefste Student van Nederland’.
De innovatiefabriek Arnhem is bovendien initiatiefnemer van Innovate:Create waarvoor ze een subsidie krijgen via het project ‘Trekt Jouw Idee Volle Zalen?’. Met Innovate:Create zoekt de innovatiefabriek naar oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen door te verbinden. ´Impact door verbinding´ noemt Hilmer het zelf. Hij vertelt ons graag meer.
‘Impact door verbinding’
Hilmer heeft jarenlange ervaring als ontwerper en ondernemer in de creatieve sector. Deze ervaring komt nu goed van pas bij dit initiatief. ´Als je kijkt naar de samenleving, dan zie je veel onvrede en polarisering. Er zijn bovendien maatschappelijke uitdagingen op het gebied van klimaat, zorg, ongelijkheid en diversiteit. Tegelijkertijd zie je nog veel kennisinstellingen en bedrijven die op hun eigen eiland opereren. Dat kan én moet echt beter.
Gelukkig zie je de laatste tijd steeds meer verbindingen ontstaan tussen verschillende organisaties. Innovate:Create wil impact maken door de verbinding te zoeken, uit te breiden en te versterken. Denk dan aan samenwerkingen tussen bedrijven, kennisinstellingen en zelfstandige professionals maar ook met de creatieve industrie, wetenschappers en engineers.´
Diversiteit inspireert
Volgens Hilmer loopt innovatie vaak vast als je mensen bij elkaar zet met een gelijke expertise of achtergrond. ‘Innoveer je in een monocultuur? Dan vlakt je innovatiecurve vroeg of laat af. Om innovatie te stimuleren moet je juist verschillende achtergronden en expertises combineren in één team. ‘Trekt Jouw Idee Volle Zalen?’ riep op tot een innovatie in de culturele sector. Wij zijn een beetje een vreemde eend in de bijt omdat wij hem hebben omgedraaid: we willen juist de culturele sector betrekken bij het innoveren en andersom. We richten ons daarbij op jongeren tussen de 18 en 35 jaar.´
´Als je een Alliander- en NXP-expert bij een Hogeschool Arnhem-Nijmegen- en een ArtEZ-student zet, ontstaat een vernieuwende en verfrissende dynamiek. Ik denk dat samenwerking met mensen uit verschillende branches, expertises en disciplines, de sleutel is voor het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Juist onze regio heeft de kennis, expertise en daarmee de potentie om een aantal maatschappelijke problemen te lijf te gaan: denk aan de pijlers health, hightech en duurzame energie. Daarnaast staat onze regio ook bekend als creatieve regio.´
‘Innoveer je in een monocultuur? Dan vlakt je innovatiecurve vroeg of laat af.'
Wat wordt de innovatie?
Hilmer geeft aan dat het idee later dit jaar nog meer richting krijgt. ´Het proces is een belangrijk onderdeel van het uiteindelijke product. Kunstwerk of een performance? Buiten of in het theater? Ik vind het nog lastig om te zeggen waar dit naartoe gaat. Het onderwerp dat we aansnijden mag best een ‘groot harig onderwerp’ zijn zoals klimaatverandering. Het is essentieel om dit vanuit de verschillende achtergronden te doen. Dit maakt het spannender. Een techneut kijkt bijvoorbeeld naar wat er mogelijk is en hoe iets werkt. Kunstenaars en ontwerpers zijn daarentegen weer heel goed in het visualiseren en inbeelden van de toekomst. Zet je deze twee achtergronden bij elkaar? Dan ontstaan er al hele andere ideeën. Ook daarin zit potentiële maatschappelijke impact.´
‘We organiseren met Innovate nu themalezingen en -meet-ups met 300 tot 1.000 mensen. Hierbij luister je vaak met de hele zaal naar één spreker tegelijk. We hebben geen moeite om zo’n zaal vol te krijgen, maar dit moet ook zo blijven. Ik denk dat innovatie in de culture sector kan zorgen dat we die volle zalen ook blijven houden. Om dit te doen wil je ook een Multi-sensorische ervaring brengen. Dat wil zeggen: iets leren, iets doen, iets maken en verbinden. Hierdoor wordt het publiek echt onderdeel van de ervaring. Dat willen we met dit initiatief bereiken. De innovatie die we opleveren is sowieso iets herbruikbaars, zodat we het op meerdere evenementen of festivals kunnen tonen.’
'Kunstwerk of een performance? Buiten of in het theater?
Ik vind het nog lastig om te zeggen waar dit naartoe gaat.'
Innovatie en talent stimuleren
‘Een overheid die innovatie stimuleert speelt een sleutelrol in het slagen van innovaties. Neem bijvoorbeeld Tesla. Een bedrijf dat er waarschijnlijk niet meer was geweest zonder subsidie. De innovaties die wel ontstaan zonder een subsidie, krijgen er vaak later alsnog één die het proces versnelt. Het creëert ook ruimte om te falen. Dat falen is belangrijk bij innoveren zodat je hiervan kunt leren. Ook als er slechts één of twee initiatieven succesvol zijn, dan heeft deze subsidie al een grote impact op de regionale culturele sector. Bovendien is een onsuccesvol idee soms ook het startpunt voor iets dat wél succesvol wordt.’
‘Een subsidie geeft ook het talent in deze regio een podium en om ze te helpen excelleren. Zo laten we zien wat onze regio te bieden heeft. Je ziet al veel talent in onze regio. Neem bijvoorbeeld alleen al de internationaal hoog aangeschreven creatieve professionals, ontwerpers en makers. Onze regio heeft de hotspots op het gebied van energy, health en high tech. Dit biedt nationaal en internationaal aantrekkingskracht voor onze regio. Als het in het nieuws over de zorg gaat, dan is de kans groot dat er weer iemand van het Radboudumc aan het woord is. Kortom: genoeg talent en carrièremogelijkheden. Bovendien hebben we hier ook nog eens een prachtige groene omgeving! Je hoeft echt niet meer naar de Randstad om geïnspireerd te raken.’
‘Een subsidie geeft ook het talent in deze regio een podium en om ze te helpen excelleren. Zo laten we zien wat onze regio te bieden heeft.'
Status
Het initiatief van Innovate:Create is net van start en volop in ontwikkeling. ‘Binnenkort gaan we de groepen maken waarna de workshops starten. Hierna maken we een prototype. We streven ernaar om tijdens het Innovate Festival in oktober iets te laten zien. Het is natuurlijk nog niet concreet wat dit ‘iets’ gaat zijn, maar we proberen in ieder geval iets blijvends neer te zetten. Iets wat we op meerdere festivals en plekken kunnen gaan tentoonstellen. Daarnaast leggen we het proces goed vast in video, foto’s en tekst zodat we de learnings uit het proces ook kunnen delen.’
Volg ons!
Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van alle initiatieven? De initiatieven zijn inmiddels van start met hun ideeën en innovaties.